logo do poprawienia        
        www.eboox.info
      Serwis poświęcony elektronicznym publikacjom        szukaj lokalnie >

Polecamy/promocje 

 

    Auto Firmowe
    gratis!

        Jak pisać e-booki 

        Perswazja, manipulacje,...


Powiadamiacz
Powiadom znajomego o tym serwisie!
(podaj jego e-mail i ew. dodaj dalej coś od siebie)
powiadom.4free.pl

Szybka nauka dla wytrwałych   

2008-01-19

"Szybka nauka dla wytrwałych"
Paweł Sygnowski
(z częściowym wykorzystaniem materiałów Piotra Klimaja).
Wydawnictwo Złote Myśli, 2004. 

 

Recenzja

Na pewno słyszałeś o tych wszystkich niewykorzystanych możliwościach ludzkiego mózgu (99%?), o jego nieograniczonym potencjale itd.
Ale czy zapytałeś siebie, "co ta wiadomość znaczy dla mnie"? Rozumiesz o co w tym chodzi, jaki jest sens tej informacji? Zastanów się, jak zmieniłoby się twoje życie, gdybyś potrafił zapamiętać każdą informację z dowolnej dziedziny wiedzy na dowolnie długi czas. 

Paweł Sygnowski - autor tytułowej książki (i paru innych o pamięci i uczeniu się) deklaruje:
"...mózg rządzi się swoimi własnymi prawami. Jeśli chcemy go wykorzystać w większym stopniu, niż te "mniej niż 1%" - to trzeba te prawa najpierw poznać, a potem stosować w praktyce. Jeśli tak, to co powiesz na to, że nauczę Cię tych praw? Co powiesz na to, że udowodnię ich działania w praktyce? Co powiesz na to, że nauczę Cię wykorzystywać twój mózg tak, jak na to zasługuje?... Co jeśli ten kurs rozwiąże Twoje wszystkie problemy z zapamiętywaniem i przyswajaniem informacji? Mówię o 100% problemów, a nie o 99%".

Miałem wątpliwości, bo nie pierwszy raz spotykam się z zagadnieniem szybkiej i skutecznej nauki...
Gdy otrzymałem tę książkę byłem mile zaskoczony: to potężna dawka wiedzy - ok. 240 stron traktujących o właściwościach mózgu, myślenia, o historii wiedzy o pamięci, WIELU technikach mnemonicznych i innych. (Sam spis treści ma 4 strony - podaje go na końcu dla ciekawych zawartości książki).

Miałem nawet odruch zdenerwowania: przygotowuję własne artykuły o szybkiej nauce, które tracą sens wobec możliwości zapoznania się przez tych, którzy nabędą tę książkę, z czymś lepszym/szerzej omówionym, ...
No cóż, nie będę ukrywał, że jest coś lepszego! A nad swoimi artykułami jeszcze muszę popracować, by dać tematowi "personal tuch". Pocieszam się tym, że znam dodatkowo parę innych (nowszych?) technik...

Ponieważ książka zawiera systematyczne ćwiczenia - można nazwać ją kursem. Kurs ten to oryginalne połączenie teorii z praktyką. Prezentuje on ponad 10 najlepszych i najoryginalniejszych technik pamięciowych w jasny i zwięzły sposób, omawiając ich działanie oraz podając przykłady ich praktycznego zastosowania.
W szczególności omówiony jest tzw. "Główny System Pamięciowy - GSP".
Jest to ważna historycznie metoda mnemoniczna, rozwijana przez pokolenia. Łatwo zapoznać się z nią nawet za chwilę, ponieważ wersja demonstracyjna książki w wersji elektronicznej opowiada właśnie o GSP. Możesz ja ściągnąć z naszego serwisu klikając
tutaj (322 kB, pdf).

Uważne przeczytanie i systematyczna praca z kursem "Szybka nauka dla wytrwałych" gwarantuje: "

  • natychmiastowe polepszenie zdolności zapamiętywania w przypadku niektórych technik 
  • zdobycie praktycznej wiedzy o tym, jak działa mózg, pamięć i jakie prawa nimi rządzą
  •  poznanie zasad tworzenia nowych, własnych technik i metod pamięciowych 
  • umiejętność uczenia się o wiele szybciej i skuteczniej, niż kiedykolwiek mogłeś to sobie wyobrazić umiejętność powtarzania studiowanego materiału w maksymalnie krótki i efektywny sposób 
  • wiedzę, jak zapamiętać dowolną ilość informacji w jak najkrótszym czasie 
  • oszczędność czasu i pieniędzy, które przeznaczyłbyś na samodzielne zdobywanie tej wiedzy 
  • dołączenie do elitarnego grona ludzi wykorzystujących swój mózg w stopniu, o jakim reszta ludzi, może tylko pomarzyć wiedzę, jak zapamiętać dowolną ilość informacji w jak najkrótszym czasie".

Potwierdzając te deklaracje (choć sam jeszcze wszystkiego nie przerobiłem, mam też "swoje" sposoby) pragnę  zwrócić uwagę na tytuł  "... dla wytrwałych".
Rzecz nie jest o tym jak SZYBKO nauczyć się uczyć się szybko, ale jak osiągnąć to drogą ćwiczeń. Z drugiej strony - nauczysz się tego DOŚĆ szybko, bo masz w ręku bardzo dobre narzędzie.

Powrócę jeszcze do pierwszych zdań - o możliwościach mózgu. Czy to możliwe? Przypomniałem sobie fragment z książki Tony Buzana "
Podręcznik szybkiego czytania" (Ravi,1999), w której jest taki urywek:

"Każdy z nas posiada w głowie nie tylko bilion komórek; istnieją także połączenia międzykomórkowe mogące tworzyć zdumiewającą liczbę konfiguracji i permutacji. Liczba ta, obliczona przez rosyjskiego neuroanatoma Piotra K. Anochina, wyraża się liczbą 1 z dziesięcioma milionami kilometrów zer napisanych normalną czcionka maszynową!".

Pomyślałem: jakaś bzdura, pomyłka autora lub tłumacza. W książce Sygnowskiego znajduję jednak cytat z samego Anochina: 

"...trzeba by je zapisać szeregiem cyfr (normalnej wielkości) przekraczającym półtora miliona kilometrów". 

Czyli rzeczywiście pomyłka. Ale, ale... Liczba atomów w jedynym znanym nam wszechświecie wynosi bodajże mniej niż 10 do potęgi 80, co da się zapisać jako liczbę o długości mieszczącej się na ekranie twego komputera. Niechby wszyscy mylili się nawet o grube rzędy wielkości - to i tak mamy do czynienia z czymś zdumiewającym!

Omawianą książkę możesz mieć za niewielkie pieniądze i bardzo szybko, bo jest to e-book (przy płatności elektronicznej to kwestia godzin). No i ta 30 dniowa gwarancja! 
By dowiedzieć się więcej o książce i ją zamówić - kliknij
tutaj.

Przyjemnej lektury i powodzenia w szybkiej nauce!
 

Załącznik
SPIS TREŚCI E-BOOKA: "Szybka Nauka dla Wytrwałych"

I. WPROWADZENIE.                                                   
II. TEORETYCZNE PODSTAWY.                             

1. JAK DZIAŁA MÓZG?                                            
KORA MÓZGOWA I HIPOKAMP                           
SKOJARZENIA, CZYLI JAK SIĘ UCZYMY            
PAMIĘĆ                                                                         
RUTYNA PRZYTĘPIA UMYSŁ                                 
MÓZG ŁAKNIE NOWOŚCI                                       
NASZE NIEDOSTATECZNIE UŻYWANE ZMYSŁY
SZÓSTY ZMYSŁ: EMOCJE                                        

2. PAMIĘĆ. BUDOWA, PROCESY I PRAWA PAMIĘCI.
Pamięć krótkoterminowa                                                
Pamięć długoterminowa,                                                
Prawa pamięci                                                                  
A. Zrozumienie.                                                               
B. Rytm.                                                                            
C. Częstotliwość.                                                            
D. Ważność.                                                                    
E. Świeżość.                                                                     
F. Śmieszność.                                                                 
G. Żywość. Przesada. Intensywność.                          
H. Otoczenie.                                                                   
I. Początek.                                                                       
J. Koniec.                                                                          
K. Przerwa.                                                                       
L. Wizualizacja. Skojarzenia.                                          
M. Związek.                                                                      
N. Rysunki.                                                                       
O. Kolejność. Organizacja.                                             
P. Indywidualny Styl Przyswajania Informacji.           

3. CO DAJE CI ZNAJOMOŚĆ PRAW PAMIĘCI?      

4. DOWODY NA TO, ŻE ISTNIEJE PAMIĘĆ DOSKONAŁA.
SNY                                                                                    
PRZYPOMNIENIA                                                          
ROSYJSKI GENIUSZ                                                       
PROFESOR ROSENSWEIG                                            
DOŚWIADCZENIE PROFESORA PENFIELDA         
ILE MOŻE BYĆ MOŻLIWYCH POŁĄCZEŃ MIĘDZY NEURONAMI MÓZGU?
CO WIDZIMY PRZED ŚMIERCIĄ?                             
1000 FOTOGRAFII                                                          

5. HISTORIA WIEDZY O PAMIĘCI.                             
STAROŻYTNI GRECY                                                     
RZYMIANIE                                                                      
KOŚCIÓŁ KATOLICKI                                                    
WIEK XVIII                                                                        
WIEK XIX                                                                          
DZISIAJ                                                                              
DWA MÓZGI                                                                     

6. SEKRETY PAMIĘCI DOSKONAŁEJ.                        
Wyobraźnia i skojarzenia                                                  
SŁOWA - KLUCZE                                                            

III. CO ROBIĆ, ABY LEPIEJ ZAPAMIĘTYWAĆ?       
1. Co robić na długo przed uczeniem się?                       
A. Motywacja                                                                     
B. Pożywienie                                                                      
C. Sport                                                                                
D. Miejsce                                                                            
E. Planowanie                                                                      

2. Co robić w trakcie uczenia się?                                     
A. Ucz się w odpowiednim miejscu - zmniejsz zakłócenia       
B. Pooddychaj głęboko.                                                     
C. Zaplanuj swoją naukę                                                    
D. Nadaj temu ważność.                                                      
E. Jedz po kawałku.                                                               
F. Przejrzyj całość, zdecyduj co chcesz zapamiętać, a co ominąć
G. Skoncentruj się                                                               
H. Rób notatki                                                                     
I. Postaraj się to zrozumieć.                                               
J. Organizuj informację                                                       
K. Twórz pytania testowe.                                                 
L. Zapamiętaj to.                                                                  
M. Zrób przerwę.                                                                 
N. Zmień przedmiot.                                                            
O. Zrób małą, szybką powtórkę.                                        

3. Co robić po skończonej nauce?                                    

IV. METODY ZAPAMIĘTYWANIA W TEORII.          

1. BUDOWA I ZASADY TWORZENIA MNEMOTECHNIK.
Asocjacja                                                                              
Wyobraźnia                                                                          
Lokalizacja                                                                            

2. PIERWSZA TECHNIKA - AKRONIMY.                     
3. METODA ŁAŃCUCHOWA.                                         
4. TECHNIKA "RZYMSKI POKÓJ".                               
5. METODA KSZTAŁTOWO-LICZBOWA.                 
6. TECHNIKA HISTORYJEK.                                           
7. METODA LICZBOWO-RYMOWA.                            
8. WARIANTY METOD KOLEJNOŚCIOWYCH.          

A. Metoda Liczbowo-Rymowa (wersja angielska).        
B. Metoda Liczbowo-Rymowa (wersja angielsko-polska).     
C. Metoda Alfabetyczna (wersja podstawowa).             
D. Metoda Alfabetyczno-Osobowa (wersja podstawowa, jednoliterowa).
E. Metoda Alfabetyczno-Osobowa (wersja zaawansowana, dwuliterowa).

9. GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY - GSP.                
Jak szybko zapamiętać ten system?                                  
Słowa-klucze                                                                         
Przykład zakładek liczbowych GSP:                                  
Jak tego używać?                                                                

10. OBRAZOWA METODA ZAPAMIĘTYWANIA.   
11. ROZSZERZANIE POJEMNOŚCI MNEMOTECHNIK.

V. CZYSTA PRAKTYKA METOD ZAPAMIĘTYWANIA.
1. JAK NAUCZYĆ DZIECKO ALFABETU?                    
2. JAK ZAPAMIĘTAĆ POJĘCIA ABSTRAKCYJNE?   
3. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ SŁOWA, ZDANIA I DEFINICJE?
4. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ SŁOWA JĘZYKA OBCEGO?
A. Metoda skojarzeń swobodnych.                                   
B. Słowotwórstwo - Prefiksy, rdzenie, sufiksy.                 
C. Metoda mnemotechniczna.                                             
5. MERKURY NA NASZEJ STOPIE, CZYLI UCZYMY SIĘ PLANET UKŁADU SŁONECZNEGO.
6. DWA W JEDNYM: UMIESZCZAMY 10 POJĘĆ ABSTRAKCYJNYCH NA LIŚCIE CZĘŚCI CIAŁA.
7. JAK ZAPAMIĘTAĆ TWÓRCĘ I JEGO DZIEŁO?       
8. JAK ZAPAMIĘTAĆ ROZKŁAD KART?                     
9. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ NUMERY TELEFONÓW?   
10. JAK ZAPAMIĘTAĆ 9 SATELITÓW SATURNA?  
11. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ DOWCIPY?                         
12. JAK ZAPAMIĘTAĆ 50 STANÓW USA?                 
Od stanu Washington do Maine                                       
Od Montany do New Hampshire                                       
Od Idaho do Indiany                                                            
Od Newady do Wirginii Zachodniej                                  
Od Oklahomy do Tennessee                                               
13. JAK ZAPAMIĘTAĆ POCZET KRÓLÓW POLSKICH?
14. JAK ZAPAMIĘTAĆ REGUŁY I PRZEPISY PRAWNE?
15. JAK SOBIE PORADZIĆ Z CHEMIĄ?                        
16. JAK ZAPAMIĘTAĆ MAPY I TABELE?                   
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA                                              
17. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ WIERSZE?                          
18. JAK ZAPAMIĘTAĆ WZORY MATEMATYCZNE I FIZYCZNE?
Matematyka                                                                          
Fizyka                                                                                     
19. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ DATY?                               
20. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ ZŁOŻONE DATY?          
21. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ ZŁOŻONE DATY - PRZYKŁADY.
22. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ DUŻE LICZBY?                
23. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ TERMINY I GODZINY SPOTKAŃ?
24. ZAPAMIĘTYWANIE ZŁOŻONYCH WYLICZANEK.
25. ZAPAMIĘTYWANIE NAZWISK I TWARZY.        
IMIONA                                                                                
JAK TRENOWAĆ UMIEJĘTNOŚĆ ZAPAMIĘTYWANIA IMION I NAZWISK?
VI. KONIEC.                                                                         
 

Leszek Korolkiewicz

(przeniesienie z www.L-earn.net )