Polecamy/promocje ↕
- Komunikaty!!! /News
- Czasopisma
„Auto Firmowe”
gratis!
- Audiobooki
- Gratisy (not least!)
- >>> więcej
|
Szybka nauka dla wytrwałych
2008-01-19
"Szybka nauka dla wytrwałych"Paweł Sygnowski
(z częściowym wykorzystaniem materiałów Piotra Klimaja).
Wydawnictwo Złote Myśli, 2004.
Recenzja
Na pewno słyszałeś o tych
wszystkich niewykorzystanych
możliwościach ludzkiego mózgu
(99%?), o jego nieograniczonym
potencjale itd.
Ale czy zapytałeś siebie, "co ta
wiadomość znaczy dla mnie"?
Rozumiesz o co w tym chodzi,
jaki jest sens tej informacji?
Zastanów się, jak zmieniłoby się
twoje życie, gdybyś potrafił
zapamiętać każdą informację z
dowolnej dziedziny wiedzy na
dowolnie długi czas.
Paweł Sygnowski - autor
tytułowej książki (i paru innych
o pamięci i uczeniu się)
deklaruje:
"...mózg rządzi się swoimi
własnymi prawami. Jeśli chcemy
go wykorzystać w większym
stopniu, niż te "mniej niż 1%" -
to trzeba te prawa najpierw
poznać, a potem stosować w
praktyce. Jeśli tak, to co
powiesz na to, że nauczę Cię
tych praw? Co powiesz na to, że
udowodnię ich działania w
praktyce? Co powiesz na to, że
nauczę Cię wykorzystywać twój
mózg tak, jak na to
zasługuje?... Co jeśli ten kurs
rozwiąże Twoje wszystkie
problemy z zapamiętywaniem i
przyswajaniem informacji? Mówię
o 100% problemów, a nie o 99%".
Miałem wątpliwości, bo nie
pierwszy raz spotykam się z
zagadnieniem szybkiej i
skutecznej nauki...
Gdy otrzymałem tę książkę byłem
mile zaskoczony: to potężna
dawka wiedzy - ok. 240 stron
traktujących o właściwościach
mózgu, myślenia, o historii
wiedzy o pamięci, WIELU
technikach mnemonicznych i
innych. (Sam spis treści ma 4
strony - podaje go na końcu dla
ciekawych zawartości książki).
Miałem nawet odruch
zdenerwowania: przygotowuję
własne artykuły o szybkiej
nauce, które tracą sens wobec
możliwości zapoznania się przez
tych, którzy nabędą tę książkę,
z czymś lepszym/szerzej
omówionym, ...
No cóż, nie będę ukrywał, że
jest coś lepszego! A nad swoimi
artykułami jeszcze muszę
popracować, by dać tematowi "personal
tuch". Pocieszam się tym, że
znam dodatkowo parę innych
(nowszych?) technik...
Ponieważ książka zawiera
systematyczne ćwiczenia - można
nazwać ją kursem. Kurs ten to
oryginalne połączenie teorii z
praktyką. Prezentuje on ponad 10
najlepszych i
najoryginalniejszych technik
pamięciowych w jasny i zwięzły
sposób, omawiając ich działanie
oraz podając przykłady ich
praktycznego zastosowania.
W szczególności omówiony jest
tzw. "Główny System
Pamięciowy - GSP".
Jest to ważna historycznie
metoda mnemoniczna, rozwijana
przez pokolenia. Łatwo zapoznać
się z nią nawet za chwilę,
ponieważ wersja demonstracyjna
książki w wersji elektronicznej
opowiada właśnie o GSP. Możesz
ja ściągnąć z naszego serwisu
klikając
tutaj
(322 kB, pdf).
Uważne przeczytanie i
systematyczna praca z kursem
"Szybka nauka dla wytrwałych"
gwarantuje: "
- natychmiastowe polepszenie zdolności zapamiętywania w przypadku niektórych technik
- zdobycie praktycznej wiedzy o tym, jak działa mózg, pamięć i jakie prawa nimi rządzą
- poznanie zasad tworzenia nowych, własnych technik i metod pamięciowych
- umiejętność uczenia się o wiele szybciej i skuteczniej, niż kiedykolwiek mogłeś to sobie wyobrazić umiejętność powtarzania studiowanego materiału w maksymalnie krótki i efektywny sposób
- wiedzę, jak zapamiętać dowolną ilość informacji w jak najkrótszym czasie
- oszczędność czasu i pieniędzy, które przeznaczyłbyś na samodzielne zdobywanie tej wiedzy
- dołączenie do elitarnego grona ludzi wykorzystujących swój mózg w stopniu, o jakim reszta ludzi, może tylko pomarzyć wiedzę, jak zapamiętać dowolną ilość informacji w jak najkrótszym czasie".
Potwierdzając te deklaracje
(choć sam jeszcze wszystkiego
nie przerobiłem, mam też "swoje"
sposoby) pragnę zwrócić uwagę
na tytuł "... dla wytrwałych".
Rzecz nie jest o tym jak SZYBKO
nauczyć się uczyć się szybko,
ale jak osiągnąć to drogą
ćwiczeń. Z drugiej strony -
nauczysz się tego DOŚĆ szybko,
bo masz w ręku bardzo dobre
narzędzie.
Powrócę jeszcze do pierwszych
zdań - o możliwościach mózgu.
Czy to możliwe? Przypomniałem
sobie fragment z książki Tony
Buzana "Podręcznik
szybkiego czytania"
(Ravi,1999), w której jest taki
urywek:
"Każdy z nas posiada w głowie nie tylko bilion komórek; istnieją także połączenia międzykomórkowe mogące tworzyć zdumiewającą liczbę konfiguracji i permutacji. Liczba ta, obliczona przez rosyjskiego neuroanatoma Piotra K. Anochina, wyraża się liczbą 1 z dziesięcioma milionami kilometrów zer napisanych normalną czcionka maszynową!".
Pomyślałem: jakaś bzdura, pomyłka autora lub tłumacza. W książce Sygnowskiego znajduję jednak cytat z samego Anochina:
"...trzeba by je zapisać szeregiem cyfr (normalnej wielkości) przekraczającym półtora miliona kilometrów".
Czyli rzeczywiście pomyłka. Ale, ale... Liczba atomów w jedynym znanym nam wszechświecie wynosi bodajże mniej niż 10 do potęgi 80, co da się zapisać jako liczbę o długości mieszczącej się na ekranie twego komputera. Niechby wszyscy mylili się nawet o grube rzędy wielkości - to i tak mamy do czynienia z czymś zdumiewającym!
Omawianą książkę możesz mieć za
niewielkie pieniądze i bardzo
szybko, bo jest to e-book (przy
płatności elektronicznej to
kwestia godzin). No i ta 30
dniowa gwarancja!
By dowiedzieć się więcej o
książce i ją zamówić - kliknij
tutaj.
Przyjemnej lektury i powodzenia
w szybkiej nauce!
Załącznik
SPIS
TREŚCI E-BOOKA: "Szybka Nauka
dla Wytrwałych"
I.
WPROWADZENIE.
II. TEORETYCZNE
PODSTAWY.
1. JAK DZIAŁA
MÓZG?
KORA MÓZGOWA I
HIPOKAMP
SKOJARZENIA, CZYLI JAK SIĘ
UCZYMY
PAMIĘĆ
RUTYNA PRZYTĘPIA
UMYSŁ
MÓZG ŁAKNIE
NOWOŚCI
NASZE NIEDOSTATECZNIE UŻYWANE
ZMYSŁY
SZÓSTY ZMYSŁ:
EMOCJE
2. PAMIĘĆ. BUDOWA, PROCESY I
PRAWA PAMIĘCI.
Pamięć
krótkoterminowa
Pamięć
długoterminowa,
Prawa
pamięci
A.
Zrozumienie.
B.
Rytm.
C.
Częstotliwość.
D.
Ważność.
E.
Świeżość.
F.
Śmieszność.
G. Żywość. Przesada.
Intensywność.
H.
Otoczenie.
I.
Początek.
J.
Koniec.
K.
Przerwa.
L. Wizualizacja.
Skojarzenia.
M.
Związek.
N.
Rysunki.
O. Kolejność.
Organizacja.
P. Indywidualny Styl
Przyswajania
Informacji.
3. CO DAJE CI ZNAJOMOŚĆ PRAW
PAMIĘCI?
4. DOWODY NA TO, ŻE ISTNIEJE
PAMIĘĆ DOSKONAŁA.
SNY
PRZYPOMNIENIA
ROSYJSKI
GENIUSZ
PROFESOR ROSENSWEIG
DOŚWIADCZENIE PROFESORA
PENFIELDA
ILE MOŻE BYĆ MOŻLIWYCH POŁĄCZEŃ
MIĘDZY NEURONAMI MÓZGU?
CO WIDZIMY PRZED
ŚMIERCIĄ?
1000
FOTOGRAFII
5. HISTORIA WIEDZY O
PAMIĘCI.
STAROŻYTNI
GRECY
RZYMIANIE
KOŚCIÓŁ
KATOLICKI
WIEK
XVIII
WIEK
XIX
DZISIAJ
DWA
MÓZGI
6. SEKRETY PAMIĘCI
DOSKONAŁEJ.
Wyobraźnia i
skojarzenia
SŁOWA -
KLUCZE
III. CO ROBIĆ, ABY LEPIEJ
ZAPAMIĘTYWAĆ?
1. Co robić na długo przed
uczeniem
się?
A.
Motywacja
B.
Pożywienie
C.
Sport
D.
Miejsce
E.
Planowanie
2. Co robić w trakcie uczenia
się?
A. Ucz się w odpowiednim miejscu
- zmniejsz zakłócenia
B. Pooddychaj
głęboko.
C. Zaplanuj swoją
naukę
D. Nadaj temu
ważność.
E. Jedz po
kawałku.
F. Przejrzyj całość, zdecyduj co
chcesz zapamiętać, a co ominąć
G. Skoncentruj
się
H. Rób
notatki
I. Postaraj się to
zrozumieć.
J. Organizuj
informację
K. Twórz pytania
testowe.
L. Zapamiętaj
to.
M. Zrób
przerwę.
N. Zmień
przedmiot.
O. Zrób małą, szybką
powtórkę.
3. Co robić po skończonej
nauce?
IV. METODY ZAPAMIĘTYWANIA W
TEORII.
1. BUDOWA I ZASADY TWORZENIA
MNEMOTECHNIK.
Asocjacja
Wyobraźnia
Lokalizacja
2. PIERWSZA TECHNIKA -
AKRONIMY.
3. METODA
ŁAŃCUCHOWA.
4. TECHNIKA "RZYMSKI
POKÓJ".
5. METODA
KSZTAŁTOWO-LICZBOWA.
6. TECHNIKA
HISTORYJEK.
7. METODA
LICZBOWO-RYMOWA.
8. WARIANTY METOD
KOLEJNOŚCIOWYCH.
A. Metoda Liczbowo-Rymowa
(wersja angielska).
B. Metoda Liczbowo-Rymowa
(wersja angielsko-polska).
C. Metoda Alfabetyczna (wersja
podstawowa).
D. Metoda Alfabetyczno-Osobowa
(wersja podstawowa,
jednoliterowa).
E. Metoda Alfabetyczno-Osobowa
(wersja zaawansowana,
dwuliterowa).
9. GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY -
GSP.
Jak szybko zapamiętać ten
system?
Słowa-klucze
Przykład zakładek liczbowych GSP:
Jak tego
używać?
10. OBRAZOWA METODA
ZAPAMIĘTYWANIA.
11. ROZSZERZANIE POJEMNOŚCI
MNEMOTECHNIK.
V. CZYSTA PRAKTYKA METOD
ZAPAMIĘTYWANIA.
1. JAK NAUCZYĆ DZIECKO
ALFABETU?
2. JAK ZAPAMIĘTAĆ POJĘCIA
ABSTRAKCYJNE?
3. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ SŁOWA,
ZDANIA I DEFINICJE?
4. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ SŁOWA JĘZYKA
OBCEGO?
A. Metoda skojarzeń
swobodnych.
B. Słowotwórstwo - Prefiksy,
rdzenie,
sufiksy.
C. Metoda
mnemotechniczna.
5. MERKURY NA NASZEJ STOPIE,
CZYLI UCZYMY SIĘ PLANET UKŁADU
SŁONECZNEGO.
6. DWA W JEDNYM: UMIESZCZAMY 10
POJĘĆ ABSTRAKCYJNYCH NA LIŚCIE
CZĘŚCI CIAŁA.
7. JAK ZAPAMIĘTAĆ TWÓRCĘ I JEGO
DZIEŁO?
8. JAK ZAPAMIĘTAĆ ROZKŁAD
KART?
9. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ NUMERY
TELEFONÓW?
10. JAK ZAPAMIĘTAĆ 9 SATELITÓW
SATURNA?
11. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ
DOWCIPY?
12. JAK ZAPAMIĘTAĆ 50 STANÓW
USA?
Od stanu Washington do Maine
Od Montany do New Hampshire
Od Idaho do
Indiany
Od Newady do Wirginii
Zachodniej
Od Oklahomy do
Tennessee
13. JAK ZAPAMIĘTAĆ POCZET KRÓLÓW
POLSKICH?
14. JAK ZAPAMIĘTAĆ REGUŁY I
PRZEPISY PRAWNE?
15. JAK SOBIE PORADZIĆ Z
CHEMIĄ?
16. JAK ZAPAMIĘTAĆ MAPY I
TABELE?
ZAMIAST
ZAKOŃCZENIA
17. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ
WIERSZE?
18. JAK ZAPAMIĘTAĆ WZORY
MATEMATYCZNE I FIZYCZNE?
Matematyka
Fizyka
19. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ
DATY?
20. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ ZŁOŻONE
DATY?
21. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ ZŁOŻONE
DATY - PRZYKŁADY.
22. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ DUŻE
LICZBY?
23. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ TERMINY I
GODZINY SPOTKAŃ?
24. ZAPAMIĘTYWANIE ZŁOŻONYCH
WYLICZANEK.
25. ZAPAMIĘTYWANIE NAZWISK I
TWARZY.
IMIONA
JAK TRENOWAĆ UMIEJĘTNOŚĆ
ZAPAMIĘTYWANIA IMION I NAZWISK?
VI.
KONIEC.
Leszek Korolkiewicz
(przeniesienie z www.L-earn.net )